Hoe kom ik aan klanten? Dit is dé vraag die iedere startende ondernemer zichzelf stelt. Om de motor van je bedrijf op te starten en te laten draaien zul je continu een stroom van nieuwe klanten moeten hebben. In dit artikel geven we je acquisitie tips om sneller nieuwe klanten te vinden.
Als niemand op de hoogte is van je bestaan dan kun je nog zo goed zijn, nieuwe klanten zullen niet zomaar naar je toekomen.De eerste stap is dus zorgen dat je doelgroep weet dat je bestaat. Zodra we een probleem hebben of behoefte aan een bepaalde dienst of een product zoeken we via Google een oplossing voor ons probleem. Het beginpunt van onze weg naar bekendheid is het verkrijgen van een eigen website. Maak er zelf een of laat er een maken en vertel je verhaal. Zorg voor een home pagina die duidelijk maakt waar je bedrijf voor staat en welke diensten of producten het levert.
Op het moment dat jouw doelgroep zoekt via Google naar een oplossing die jij kunt leveren voor hun probleem, wil je dat jouw website met jouw unieke oplossing voor het probleem tevoorschijn komt. Dit kun je doen door blogs te schrijven met een informatiewaarde. Als je blogs schrijft die het probleem van je doelgroep aankaarten en overtuigend kan laten zien hoe jouw bedrijf dit kan oplossen kun je deze doelgroep eenvoudig naar je toetrekken. Zeker als je daar een zogenaamde “call to action” aan toevoegt, zoals het invullen van een formulier voor meer informatie of een afspraak.
Via Social media is het makkelijk om een groot publiek aan te spreken. Vraag je bestaande klanten om lid te worden van je Facebook of LinkedIn pagina en deel content die is afgestemd op je volgers. Deel alleen content die meerwaarde biedt voor je leden zoals interessante kortingsacties en aanbiedingen en informatieve content waar je leden iets aan hebben.
Het schrijven van blogartikelen zal niet altijd genoeg zijn om gevonden te worden. Er gaat tijd overheen voordat je organisch gevonden wordt in Google en er zullen concurrenten zijn met een hogere positie in deze zoekmachine . Via advertenties weet je zeker dat je gevonden wordt, nadeel is wel, het kost geld. Kies je voor adverteren zorg dan dat je voor het hoogste rendement gaat en een aantrekkelijke aanbieding bedenkt die leads oplevert via een duidelijke landingspagina met een contact formulier.
De leads die je hebt verzameld door middel van betaald adverteren of organisch via blog artikelen op je website kun je vervolgens interessante aanbiedingen sturen via email. Er zijn diverse gratis programma’s op de markt die je hiermee kunnen helpen. Bekende voorbeelden zijn MailChimp en CampaignMonitor.
Online vindbaarheid is belangrijk, maar offline vindbaarheid is net zo belangrijk. Door contacten met andere ondernemers ontmoet je mensen waar je zakelijk gezien iets aan kunt hebben. Het kan zijn dat deze mensen klant bij je worden of je aanbevelen in hun eigen zakelijke netwerk. Netwerken kun je op verschillende manieren doen. Je kunt lid worden van businessclubs, ondernemersnetwerken, je kunt congressen of meetup’s bezoeken waar jouw doelgroep aanwezig is. Het is belangrijk dat je actief bezig bent met netwerken wanneer je een evenement bezoekt. Bereid daarom een elevator pitch voor van 1 minuut waarin je vertelt wie je bent (ik ben…), wat je doet (mijn bedrijf specialiseert zich in…) en wat je waardepropositie is (om <doelgroep> te helpen met..).
Zoek events die interessant zijn voor jouw doelgroep en vraag of je er kunt spreken. Ook hier geldt dat je je doel niet uit het oog moet verliezen en je presentatie zorgvuldig moet voorbereiden.