In the Spotlight: Zorg in Balans

In de Spotlights: Zorg in Balans

Van jeugdspeler bij NEC op het hoogste niveau naar een bedrijf in de zorg. Zo ging het met Gino Berhitu, eigenaar van Zorg in Balans en ambulant begeleider. Voor in de Spotlight luisterde ik deze keer naar het verhaal van Gino die er met zijn team van Zorg in Balans ervoor kiest om kleinschalig te blijven om zorg van kwaliteit te blijven leveren.

Hoe het begon

In zijn jeugd was Gino een veelbelovende jeugdspeler in het voetbal. Hij bracht 10 jaar van zijn leven door op de voetbalschool van NEC. Tot hij in aanraking kwam met jeugd en hier zijn roeping in vond. Hij werkte vanaf dat moment met jongeren met gedragsproblemen in de jeugddetentie en de crisisopvang. In deze tijd zag hij veel verschillende soorten gedragsproblematiek.

Zorg in Balans

In 2017 startte Gino Zorg in Balans. Met een team van acht ambulant begeleiders richt Zorg in Balans zich op jongvolwassenen met geestelijke problematiek. Hierbij kun je denken aan problematiek op het gebied van borderline, autisme en psychotische klachten. Zorg in Balans biedt een-op-een begeleiding en die gericht is op dat wat iemand nodig heeft. 

Kwaliteit

Kwaliteit hoog in het vaandel. Zo is er in het begin veel geïnvesteerd in de juiste certificeringen zoals een ISO-9001 certificering. Zorg in Balans wil ook graag de kwaliteit van de dienstverlening waarborgen door alleen met HBO-geschoolde mensen te werken die beschikken over de juiste diploma’s.

Hoe gaat Zorg in Balans te werk?

Als een cliënt bij onze organisatie binnenkomt bekijken we eerst of we aan de hulpvraag kunnen voldoen, geeft Gino aan. Vaak zijn er meerdere partijen betrokken bij de cliënt, bijvoorbeeld een sociaal wijkteam. Samen stellen we doelen op die te maken hebben met het vergroten van de zelfredzaamheid van een cliënt. Dit doen we met behulp van een zelfredzaamheidsmatrix, vertelt Gino. Ons doel is bereikt als we kunnen afschalen, de cliënt heeft progressie gemaakt en deze kan zelfstandig verder. Zo ben ik bijvoorbeeld het meest trots op een cliënt die drie jaar door onze organisatie is begeleid en nu zelf in de zorg werkt vanuit eigen ervaring, vertelt Gino. 

Uitdagingen

Soms komen we complexe hulpvragen tegen. Dit zijn vaak leerzame ervaringen omdat je met zaken te maken krijgt die je nog nooit bent tegengekomen. Bij complexe hulpvragen is het belangrijk dat de cliënt zich begeleidbaar opstelt. Weten we iets niet, dan schakelen we de juiste expertise in. 

Werken met je hart

Ik heb geluk, want mijn werk voelt niet als werk, vertelt Gino. “Ik vind het fijn om mensen te helpen en ik doe mijn werk met liefde. Je werkt echt met je hart. Het is divers werk, je levert maatwerk en elke situatie is anders. Ik vind het belangrijk om kleinschalig te blijven om kwaliteit te blijven leveren. Ik wil geen grote anonieme organisatie worden. We kennen al onze cliënten en onze cliënten kennen ons. De lijnen zijn kort. We hebben cliënten uit grote zorgorganisaties die bij ons ervaren dat het persoonlijker kan”.

Positieve energie

Binnen ons team is positiviteit erg belangrijk. Je moet zelf positief zijn, samen met je personeel. Je moet het samen kunnen uitstralen. Iedereen is hier actief mee bezig en dit is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Ons team komt soms voor heftige dingen te staan. Het is belangrijk dat ook medewerkers hier goed in begeleid worden. Je moet een luisterend oor kunnen bieden en er moet ruimte zijn voor emotie. Het is belangrijk om altijd te weten wat er speelt.